Fumatorul III – miturile

Mitul 1: Să renunți la fumat poate fi dificil pentru alți oameni, dar eu pot să fac asta oricînd.
Anti-mitul 1: De fapt, 35 de milioane de oameni încearcă să se lase de fumat în fiecare an, dar numai 7% reușesc într-adevăr.
Anti-anti-mitul 1: Am un prieten care are un prieten care are o metodă infailibilă de a te lăsa de fumat. Fumezi timp de o lună, iar toate mucurile de țigări ți le depozitezi într-un borcan cu apă. După o lună, bei. După ce bei, vomiți instantaneu tot și după ce creierul tău trece prin trauma aia, cică n-o să te mai apropii niciodată de țigară. Dar nu vă imaginați că metoda asta va fi trecută vreodată pe vreun afiș dintr-o farmacie. Mai bine îți scot ochii cu fumatul.

Mitul 2: Fumatul nu dăunează nimănui altcuiva decît mie.
Anti-mitul 2: Fumatul pasiv omoară de la 35.000 la 65.000 de oameni în fiecare an.
Anti-anti-mitul 2: Fumatul real omoară milioane. Aștia 35.000 sînt victime colaterale.

Mitul 3: Fumatul micșorează tensiunea arterială.
Anti-mitul 3: Nu e adevărat. Dimpotrivă, îți crește presiunea arterială.
Anti-anti-mitul 3: Și atunci cînd pierd autobuzul îmi crește presiunea arterială. Ce mai contează dacă îmi aprind o țigară pînă la următorul autobuz? Mai prelungesc un pic tensiunea arterială. Ce, sexul nu se bazează pe aceeași idee?

Mitul 4: Fumatul îți îmbunătățește starea de spirit.
Anti-mitul 4: Un studiu a demonstrat că adolescenții care fumează sînt de patru ori mai susceptibili la depresii decît cei care nu fumează. Anti-anti-mitul 4: Adolescenții care fumează sînt de patru ori mai susceptibili pentru că au de patru ori mai multe motive: nu au bani de țigări, nu fumează niciodată după sex pentru că nu fac sex, îi mai supără diriga cînd îi prinde fumînd și țigările se scumpesc de la o zi la alta, viața fiind tot mai scumpă în România.

Mitul 5: Dacă fumez numai cîteva țigări pe zi, e OK.
Anti-mitul 5: Nu e OK. Fiecare țigară conține 1 pînă la 2 miligrame de nicotină, care ajung la creier în 10 secunde după ce inhalezi.
Anti-anti-mitul 5: Hai, că am început să mă enervez. Dar ce sînt eu, euglenă verde, să îmi fac probleme pentru 1 sau 2 miligrame de nicotină?

Mitul 6: Cancerul de plămîni este singura afecțiune de care pot suferi.
Anti-mitul 6: Fumatul poate cauza mult mai multe afecțiuni, cancer la pancreas, rinichi, vezică, boli de inimă etc.
Anti-anti-mitul 6: Cam nesigură afirmația. „Poate cauza“. Adică nu e nimic sigur. „Poate să nu cauzeze“, de ce să nu vedem paharul plin? Așadar, propun să fim optimiști și să scriem pe pachete: „Fumatul poate să nu cauzeze cancerul“. Oricum, nefumătorii nu le citesc. De ce să nu facem o bucurie fumătorilor? E prea mult? Pe avioane de ce nu scrie “Acest avion poate cădea”?

Mitul 7: Dacă fumez numai țigări cu filtru sau mentolate, o să fiu în siguranță.
Anti-mitul 7: Fumătorii de țigări cu filtru au tendința să exagereze și să fumeze mai mult. În ciuda filtrului, nicotina și alte substanțe ajung totuși în plămîn.
Anti-anti-mitul 7: Păi, normal că ajung. Asta e și ideea. Dacă nu ajungeau, sugeam aer printr-un pai. Mamă, dar greu vă mai prindeți. Oricum, mă simt mai bine acum, că am aflat că am discutat pînă aici despre țigări fără filtru. Pfuu, mi s-a luat o piatră de pe plămîn.

Mitul 8: Fumatul mă face să arăt cool și sexy.
Anti-mitul 8: Fumatul îți îngălbenește dinții, îți face riduri și face găuri în hainele tale. Într-un sondaj recent, 86% dintre adolescenți au afirmat că mai degrabă s-ar întîlni cu un nefumător decît cu un fumător.
Anti-anti-mitul 8: În primul rînd, sînt convins că dacă sondajul era realizat în rîndul adolescenților care fumează, 86% dintre ei s-ar fi întîlnit mai degrabă cu un fumător. În al doilea rînd, dinții nu mai contează dacă ai o limbă mișto. În al treilea rînd, ridurile sînt sexy. Și în al patrulea rînd, e o mare diferență de verticalitate între a agăța o gagică cu textul: „Ești frumoasă ca un măr“ și a o agăța cu „Ai cumva un foc?“.

Mitul 9: Fumez de ani de zile, așa că nu are sens să mă opresc acum.
Anti-mitul 9: Dacă fumezi, îți tai ani din viață. Un om de 35 de ani va trăi cu 5 ani mai mult dacă se va lăsa de fumat.
Anti-anti-mitul 9: Mda. Aici nu am de comentat. Am zis clar că mă las de fumat cînd trec țigările de 50.000 de lei/pachetul. Altminteri, nu o să mai am bani să trăiesc încă 5 ani. Oricum, știu cu siguranță că Nostradamus a zis că un arab sau un chinez, nu mai țin minte, o să fie stăpînul lumii cînd eu o să mai am 5 ani de trăit. Și la cîtă shaorma și pui cu ananas bag în mine acum, chiar nu o să mai merite să trăiesc încă 5 ani. Să trăiesc încă 5 ani doar pentru un porc cu ciuperci „urechi de lemn“, mai bun? Naa.

Text extras din Almanahul Bătăi în dialog, A.C. 2006

About bucuresci

Hoping for the best but expecting the worst !
This entry was posted in bucuresteni, Bucurestiul lor and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Fumatorul III – miturile

  1. librar says:

    Spania are si ea o noua lege de anul asta.

  2. Pingback: Fumatorul VI – manipularea | Bucuresci sau Bukarest ?

Leave a Reply

